با ظهور تاکتیک در اوایل سال 1990 , موقعی بود که بازیکنان دیگر با توجه به اجازه سرمربی روانه میدان میشدند و ازادانه بازی میکردند .

ما دیدیم که فوتبال مدرن توام و برگرفته از یک سری تاکتیکهای ضربه زن به حریف و با تحقیقات دقیق به لطف اپوزیسیون بر پیشرفت در اشنایی با اصول فنی فوتبال مثمره ثمر واقع شد . در طول بیش از 2 دهه پیش برای انجام یک مسابقه سنجیده و بر اساس یک سری از معیار ها همیشه نگرانی های زیادی وجود داشت که سرمربی تیمش را بر اساس یک سری معیار خاص روانه میدان کند تا اینکه بازیکنان در زمین ازادانه بازی کنند چیزی که امروزه به ندرت ما شاهد ان میباشیم .

موقعی که شما به جای ارسن ونگر یا الکس فرگوسن از مربیانی همچون پپ گواردیولا . رفائل بنیتز . انتونیو کونته یا مارچلو بیلسا صحبت میکنید , شما میتوانید تشخیص دهید که تیم هایشان یک بازی تکنیکی را برای بدست اوردن نتیجه انجام میداد که ممکن بود در اخر هم خیلیم چشم نواز نباشد اما این عملکرد برای تیم و بدست اوردن نتیجه در اخر رقابتها که هدف اصلی بدست اوردن قهرمانیست ثمره میداد .

خب در این مطلب تصمیم گرفته شده که به یک سری از تاکتیکهای جالب توجه که در حال حاظر هم در دنیای فوتبال دیده میشود بپردازیم .



» استرالیا در جام جهانی 2006 از ارایش 1-6-3 استفاده کرد «



واقعا تاسف انگیز بود که این تیم فقط با 1 پنالتی بحث بر انگیزی که در بازیش در برابر ایتالیا گرفته شد از مسابقات کنار رفت . ساکروس با نوعی از یک فوتبال بسته در برابر تیم های ان دوره بازی کرد و در برابر انها قرار گرفت . انها متوجه شدند که باید از این تاکتیک مفید در مسابقات استفاده کنند هرچند که خوشبختانه شاهد ان نبودیم که استرالیا در طول تورنمنت و در کل 90 دقیقه بازی فوتبال بسته ای رو بازی کند ( از قبیل ارایش و ترکیب یونانیا در سال 2004 که دفاع انها بعدا به عنوان دفاع فولادی لقب گرفت ). اما چیزی که کاملا در این تیم مشهود و همیشگی و هیچ تغیری
در طول مسابقه نداشت دفاع 3 نفره و مهاجم تک نفره بود . خب پس این بدان معناست که سرمربی استرالیا گاس هیدینگ با تمام تیز هوشی تاکتیکیش با 2 ترکیب متناوب 1-3-3-3 یا موثرا 1-6-3 بازی میکرد .

2 بازیکن در جناحین دفاعی و همچنین هافبک دفاعیش نقش موثر و قابل قبولی در رقابت ها برای انتقال از دفاع به حمله داشتند .

همچنین انها قادر به انجام بازی از خود بودند که مبتنی بر در اختیار داشتن مالکیت بازی و توپو میدان بود . در نهایت تیم هیدینگ علرغم شایستگی و اجرای قابل قبولی که از خود در جام جهانی 2006 نشان داد در دور 8 / 1 نهایی مغلوب 1 پنالتی بحث بر انگیز شد و از دور مسابقات کنار رفت .


» مارچلو بیلسا از ارایش 3-1-3-3 در شیلی و اتلتیکو بیلبائو استفاده کرد «



اگر شما همیشه از من بپرسین که تمایل داری چه ارایش حمله ای رو در جام جهانی بعدی ببینی , میگم که یکم دقت به ارایش مارچلو بیلسا در تیم ملی شیلی در جام جهانی قبل داشته باشین . بیلسا در جام جهانی قبل از ترکیب 3-1-3-3 استفاده کرد که شاید بازی تیمش یکی از تکنیکی ترین و تماشاگر پسند ترین تیم های ان دوره بود و الحق و الانصاف فوتبال جذاب ی رو از خود ارائه دادند . بیلسا 1 سال بعد از جام جهانی به اتلتیکو بیلبائو پیوست و هنوز هم سرمربی این تیم میباشد . او همان ایده ای که در شیلی داشت را در همین تیم هم تقریبا پیاده کرد .
یک ارایش بسیار حمله ای که تحت تاثیر پرسینگ بر روی مدافعان حریف در زمین خودشان و در نهایت یک روش مستقیم حمله ای به انان قرار داشت .

هرچند که نمیتوان انکار کرد که این ارایش بسیار خطرناکی است چون استفاده از این ارایش تا حدودی میزان حفاضت از دروازه خودی را پایین میاورد .
به هر حال قطعا به یاد دارید که چه اتفاقاتی در بازی اتلتیکو بیلبائو و منچستر یونایتد در اولد ترافورد افتاد .


» ارایش موثر 1-2-3-4 «

با نگاهی به بازی تیم های ایتالیای متوجه میشویم که معمولا بیشتر از این ارایش در تورنمنت های بیت المللی استفاده میکنند .

بازی با 1 هافبک دفاعی و 2 بازیکن در جناحین برای کمک به مهاجم تک در حمله ایده اصلی این ترکیب و ارایش سیستمی میباشد .

دفاع در این ارایش و خصوصا جناحین دفاعی در این سیستم در اولویت میباشند که برای مقابله و ضربه زدن به تیم حریف معمولا بیشتر مربیان بدون تغیر انها را به حالت صفی و یا خطی قرار میدهند .